יום שני, 26 בינואר 2009

"ארץ נהדרת" או "בילאדי, בילאדי" ??

לצופי ערוץ 2 הודעת הרגעה. אם פתחתם את הטלביזיה ביום שלישי שעבר בערב אז הממיר בסדר - לא קלטתם את אלג'זירה בטעות - זו אכן הייתה ארץ נהדרת.

בתכנית מיוחדת לסיכום המלחמה הוצגו צה"ל ומפקדיו שוב ושוב כפושעי מלחמה. בתכנית עצמה חולקו פרסי "גביע הזרחן" (כי אנחנו הרי פושעים שמשתמשים בזה) כשהזוכה הוא גבי אשכנזי - שרק מחכה למשפט שלו בהאג (בית דין לפשעי מלחמה למי שפספס).

שוב ושוב הוצג צה"ל כרוצח ילדים נשים וזקנים - כל נושא ועניין אחר נעלם לחלוטין מעיני עורכי התכנית.

גם אבי בניהו (תא"ל, דובר צה"ל) זכה לשלוש מועמדויות - כל אחת על "פשע מלחמה" אחר.

וכמובן - שק החבטות הלאומי - לבנה שטרן - שההתפרצות המכוערת שלה שימשה כמנוף למסרי התכנית. לבנה מחרפת את רבין, ומנאצת את מרטין לותר קינג. כי הרי אנחנו (הישראלים) הצד הרע והמכוער (רוצחי ילדים כבר אמרנו?) והצד מולנו זה אנשי מופת.

ועם כל זה לא הספיק זכינו גם ללעג על אמני המלחמה שהעיזו - חס ושלום - לשיר שירים פטריוטים - כולל נזיפה מקיציס על כך שהם מועלים בתפקידם למחות נגד המלחמה. (האם מישהו מסוגל לדמיין את ארץ נהדרת נוזפת במירי אלוני, אחרי הסכמי אוסלו, על כך שהיא מעזה לשיר את שיר השלום??)

בגזרת הפוליטיקאים - אנשי ארץ נהדרת לא חשבו שראוי בתכנית סיכום למלחמה להביא את דמויותהן של ברק, אולמרט או ליבני - למנת הירידות זכה - כמה מפתיע - נתניהו... להכנס בנתניהו - שהיה לו חלק כ"כ קטן במלחמה שסיפקה הרבה זויות משעשעות על השלישיה ליבני-ברק-אולמרט ??? נו באמת !!

כמו מישהו שאך זה גמר דיאטה קשה ועכשיו הוא מתחרע על ערמת שוקלדים כך אנשי ארץ נהדרת אחרי דיאטת הפטריוטות שנכפתה עליהן שחררו בתכנית אחת את כל הרעלים.

יהיה מי שיאמר שזו תכנית סאטירה - ולא שידורי דובר צה"ל. נכון בהחלט. על קביעה זו שווה להתייחס בשתי נקודות:

1) במאבקנו מול הפלשיתנאים תעמולת "הרג אזרחים" הוא מהכלים המובילים שבידי הצד השני. לא לחינם חמאס פועל בתוך האוכלוסיה. השימוש בתעמולה זו הוא עתיק יומין - עוד בימי האינתיפאדה אנחנו זוכרים את עדת המקוננות סביב כל מצלמה - שיצרו את מציאות הארועים יותר מכל זורק אבנים. בעלילת הדם בג'נין שכללו הפלשתינאים את השיטה - והבינו גם כי זהו כלי אסטרטגי להפסקת הלחימה של צה"ל. באירוע כפר קנא במלחמת לבנון השניה ראינו מתים שנופלים מאלונקות והופכים לחיים וגופות שמוסעות הלוך חזור מהבית לאמבולנס כדי לייצר תדמית של מספר גבוה של אבדות.

במהלך המללחמה האחרונה רשת אלג'זירה - תומכת החמאס והחיזבאללה המובהקת שידרה 24 שעות של גופות כחלק מהמאמץ המלחמתי.

אז בהחלט ראוי ורצוי שגם אנחנו נדון בזה בארץ - אבלכשהופכים את הנושא לחזות הכל בתצורת הצגה של פשעי מלחמה אנחנו הופכים לשופר תעמולה בידי הגרועים שבאויבנו.

2) מידתיות. על הרבה נושאים ניתן היה לעשות סאטירה בתום המלחמה. הנה כמה שארץ נהדרת לא טרחה לעסוק בהם:
מזכ"ל אום שיורים מהמבנים שלו ומתלונן עלינו,
הניצול הציני של האזרחים בידי חמאס,
ברק-ליבני והמאבקים המטופשים ביניה תוך כדי המלחמה. אפשר אפילו כשלישיה עם אולמרט....
והרשימה עוד ארוכה. בארץ נהדרת בחרו להתמקד רק בכמה צה"ל ואנחנו פושעים ורוצחים.


ולסיום - תרומה קטנה לעורכי התכנית - קרירטורה שפורסמה בעיתון ירדני בזמן המלחמה - אם כבר סאטירה אז לכו עד הסוף.


מלחמה, עזה, ארץ נהדרת, קריקטורה, קשת, ערןץ 2
ברק משקה את הבוחר הישראלי בדם תושבי עזה, פורסם בא-דוסתור, 30.12.08
שווה קריאה חדש-הוט

9 תגובות:

  1. אפילו שזוהי תפקידה של הסאטירה, להקצין
    הפעם הם הגזימו!!!

    השבמחק
  2. סוף סוף אני מבין שאני לא לבד ויש עוד אנשים כמוני שחושבים שזה מגעיל

    השבמחק
  3. חבל שמבזבזים שחקנים כ"כ מוכשרים לתעמולה זולה

    השבמחק
  4. אני מסכים איתך בהחלט! אני אישית מעריך את ההומור של ארץ נהדרת, אבל בתור אחד, שהיה בפנים, בעזה - וראיתי ועשיתי לא מעט הישגים בשם צה"ל. צפיתי בתוכנית הזאת בתחושה שאני צופה בתעמולות של היטלר.
    חבל שזה הדבר הראשון שראיתי כשחזרתי הביתה - זה הרס לי את כל תחושת הניצחון (ואל תגידו שאין ניצחון!)

    השבמחק
  5. בתור צופה קבוע של התוכנית אחרי התוכנית הזאת אני פשוט נגעלתי מהם, אין סיכוי יותר שאראה את התוכנית הזאת ולא שום תוכנית של אחד מהמשתתפים בה !!!
    לארץ נהדרת עד כדי כך אתם מוכרים נשמתכם בשביל כסף!?
    כי אל תספרו לי שרציתם להעביר מסר או להצחיק כי זה רק מרחיק את הצופים מבוגדים כמוכם !

    השבמחק
  6. אני חולה על טל פרידמן!

    חבל שמולי שגב והמערכת הולכים על קו שנע בין חד"ש לבל"ד

    השבמחק
  7. כל הכבוד לארץ נהדרת, שהיו כמעט היחידים שהציגו עמדה ביקורתית כנגד פעולות הצבע/ממשלה, בזמן שהפאשיזם חגג במחוזותינו תוך הצגת חזות של "אחדות העם" ומילים יפות נוספות שמטרתן להטות את תשומת ליבנו מהמציאות בשטח. מדאיג ומצער לראות עד כמה אנשים כמוך חוששים מביקורת. הסכנה הגדולה ביותר למדינת ישראל בשנים האחרות היא לא הפלסטינים! היא ההליכה העיוורת שלנו אחרי הקונצנסוס, עכזרי ככל שיהיה.
    כאדם שבילה חלק מחיין בדרום אפריקה שלאחר האפרטהייד, אני יכל לספר לכם שלבנים דרום אפריקאים טענו באזני שהם בכלל לא ידעו מה באמת קרה. אם אנחנו לא רוצים להגיע לאותו מצב או גרוע יותר כדאי שנתחיל לשאול שאלות, לדרוש תשובות ולברך על ביקורת (סאטירית ואחרת) שכל אדם במדינה זו מעלה כנגד הקונצנסוס.

    השבמחק
  8. צדקנות סלקטיבית,מעניין איפה היה המאמר בבחירות ב2005 בה "ארץ נהדרת" שימשה התועמלנית של מפלגת קדימה והכפישה את עמיר פרץ ללא איזון(אפילו למראית עין)?!

    השבמחק
  9. מסתבר שארץ נהדרת תמיד בעד קדמה.. אין חדש תחת שמש השחיתות...

    השבמחק